‘Belachelijk mooi geworden horecatycoon opent nieuwe zaak
Amy van de Berg – 8 mei – AD
Bekende horecabaas Bjorn van Dijl heeft straks niet één, niet twee, maar dríe restaurants naast elkaar op een rijtje. Allemaal in Hendrik-Ido-Ambacht. Donderdag opent zijn nieuwste aanwinst: Grand Café Noordkade. Je kunt er terecht voor ‘simpele klassiekers’ zoals een sateetje, een pan mosselen en carpaccio. „Het is eigenlijk weer belachelijk mooi geworden. We zijn toch wel een beetje doorgeschoten, maar dat is de schuld van mijn vrouw.”
Soms is ‘terug naar de basis’ ook gewoon goed, dacht Van Dijl toen hij na wat meer gewaagder uitstapjes – zoals het luxe restaurant Kita én het Instagrammable Urban Streetfood – koos voor een ‘simpel’ grand café. „Iedereen is bezig de meest innovatieve concepten te bedenken en het lukt eigenlijk maar weinig mensen echt goed. Ik ben teruggegaan naar het oeroude concept dat er al is. Een eenvoudig grand café.”
Nu ja, simpel? Dat is het ook weer niet geworden. „Het concept is toegankelijk, laten we het daarop houden”, lacht Van Dijl, om toe te voegen: „Het is wel weer belachelijk mooi geworden. Dat gaat vanzelf. Kijk, als je dan voor keuzes komt te staan voor het interieur, dan kies je toch weer voor echt marmer in plaats van marmerlook, echt messing in plaats van nep én echt hout in plaats van een fineerlaagje. Prachtige retroverlichting zoals in de jaren 30. Wat mensen verwachten bij een grand café. Maar daar zijn we toch wel een beetje in doorgeschoten, de schuld van mijn vrouw.” Een knipoog.
‘Ik doe wat ik leuk vind’
Het nieuwe grand café wordt toegevoegd aan de inmiddels behoorlijk illustere lijst horecazaken van Van Dijl, een van de bekendste horeca-eigenaren van Nederland. Iemand die nooit stilzit én eigenlijk nooit aan het werk is. Zoals de 56-jarige Van Dijl zelf althans zegt: „Ik hoef nooit naar m’n werk, want ik doe gewoon wat ik leuk vind. Als ik het gevoel heb dat ik naar mijn werk toe moet, stop ik ermee.”
We bieden hoge kwaliteit, tegen een lagere prijs dan bij concurrenten
Bjorn van Dijl, Horeca-eigenaar
Deze week werd er voor het eerst proefgedraaid in de nieuwste zaak aan de Noordkade. „Met een mannetje of 70. Iedereen was dolenthousiast. Maar ja, het was ook gratis, hè”, grapt hij. „Wat we willen bieden, is hoge kwaliteit tegen een prijs die lager is dan bij concurrenten. Dus een carpaccio zo groot als je bord en toch goedkoper dan bij de buurman.”
Nou ja, die buurman is in dit geval Van Dijl zelf. Italiaans restaurant Il Mercato en luxe restaurant Kita zijn de ‘next door neighbours’. Die volgens hemzelf „totaal niet met elkaar gaan concurreren. Het zijn drie totaal verschillende zaken met ander publiek. Als ik daaraan had getwijfeld, had ik het niet gedaan natuurlijk.”
Er is zélfs een groot voordeel aan ‘drie restaurants op een rij’ bezitten (en daarnaast nog meer horecazaken in de hele regio). „We kunnen alles in grotere hoeveelheden inkopen en het personeel inzetten op meerdere plekken. We hebben één HR-afdeling, één facilitaire afdeling. En we kunnen vanwege de hoeveelheid restaurants elke keer grote hoeveelheden voedsel en drank tegelijk inkopen, tegen een gunstiger prijs dan bij kleinere hoeveelheden. Dat zijn schaalvoordelen. Dat is fijn op dit moment, want alles is gewoon fucking duur geworden.”
Geen bloemen en sigaren
De opening is deze donderdagavond voor een groep van ongeveer 250 genodigden. Die zijn overigens verzocht dit keer geen bloemen en sigaren mee te nemen, maar geld te storten op de rekening van stichting Vlinderkind. „Ik had dat meisje in mijn auto tijdens Kids & Cars, en ik had gelukkig een zonnebril op, want ik kreeg er tranen van in mijn ogen, joh. Zo sneu.”